05-825 Grodzisk Mazowiecki

ul. Różana 10A

Zadzwoń do nas

663 720 510

Oczekuj więcej, mierz wyżej!

shallow focus photo of chess set
29 marca 2025

Wartości w biznesie 
 puste hasło czy realna siła napędowa? 

 

 

Często słyszymy o znaczeniu wartości w prowadzeniu firm, zarządzaniu zespołami czy budowaniu relacji z klientami. Czy to kolejny modny trend, czy może rzeczywiście kluczowy element sukcesu? Po co w ogóle mówić o wartościach w biznesie? I nie, nie mówimy o wartościach finansowych. Niejednokrotnie biznes, sprzedaż, zarządzanie kojarzą nam się z bezwzględnymi rekinami biznesu zjadającymi szare płotki. Z ciemną stroną kapitalizmu i konsumpcjonizmem za wszelką cenę.  A może jednak współpraca i zarządzanie zespołami zgodne ze wspólnie wyznawanymi  i transparentnymi wartościami, ma sens? 

 

Najlepiej będzie, gdy przyjrzymy się niektórym z dostępnych opracowań i praktycznym przykładom. 

 

 

 

Dlaczego wartości są ważne? 

 

Badania (Harris Poll na zlecenie Google Cloud) wskazują, że wartości mają ogromne znaczenie zarówno dla klientów, jak i dla pracowników: 

  • 82% klientów chce, aby wartości marki były zgodne z ich własnymi 

  • 75% konsumentów zrezygnowało z marki z powodu konfliktu wartości 

  • 71% klientów preferuje zakupy od firm, których wartości są zbieżne z ich własnymi 

Te liczby pokazują, że wartości to nie tylko puste hasła, ale realny czynnik wpływający na decyzje zakupowe i lojalność klientów. 

 

 

Values Based Management (VBM) - więcej niż teoria 

 

Za pierwotnych twórców koncepcji VBM uznaje się ekonomistów Markowitz i Miller, którzy pracowali na Uniwersytecie w Chicago w latach 50. XX wieku. Definicja ewoluowała na przestrzeni lat. W 1994 roku Jim McTaggart użył po raz pierwszy terminu "value based management" w swojej książce "The Value Imperative: Managing for Superior Shareholder Returns. 

 

Dzisiaj zarządzanie przez wartości (VBM) to strategia biznesowa, która przynosi wymierne korzyści: 

  • zwiększa zaangażowanie i motywację pracowników 

  • wzmacnia spójność i ducha zespołu 

  • poprawia komunikację i produktywność 

  • buduje lojalność klientów 

 

Badania przeprowadzone przez International Journal of Contemporary Management wykazały, że firmy stosujące VBM odnotowują o 22% wyższe zaangażowanie pracowników i 15% wzrost marż operacyjnych. 

 

 

Jak skutecznie wdrożyć VBM? 

 

Na co warto zwrócić uwagę, aby Values Based Management nie było tylko pustym hasłem?  

 

1. Jasne zdefiniowanie wartości korporacyjnych 

Wartości muszą być przełożone na konkretne zachowania i procesy. Przykładem może być IKEA, która wbudowała wartości społeczne i ekologiczne w każdy element swojego modelu biznesowego. 

 

2. Zaangażowanie przywództwa 

Liderzy muszą modelować wartości w codziennych działaniach. Sukces VBM zależy od "kultury opartej na wartościach", którą kształtują właśnie menedżerowie. 

 

3. Integracja wartości w procesy biznesowe 

Wartości powinny być uwzględnione w rekrutacji, systemie premiowym i ocenie pracowników. Firmy stosujące VBM redukują rotację pracowników nawet o 30%. 

 

4. Komunikacja i edukacja 

Regularne szkolenia i warsztaty są niezbędne do internalizacji wartości przez pracowników. Jednym z pomysłów jest wdrożenie tzw. "kulturowych check-upów" - ankiet mierzących stopień przyswojenia wartości. 

 

5. Mierzenie wpływu wartości 

Wskaźniki powinny wykraczać poza wyniki finansowe. Jednym ze sposobów jest mierzenie satysfakcji pracowników, lojalności klientów i wpływu społecznego obok ROI. 

 

 

Budowanie marki i wizerunku 

 

Wartości marki stanowią fundament jej tożsamości i wyróżniają ją na tle konkurencji. Nie są one jedynie dodatkiem do strategii marketingowej, ale kluczowym elementem wpływającym na decyzje zakupowe konsumentów oraz ich lojalność. Kształtują silniejszy i bardziej pozytywny wizerunek firmy w oczach konsumentów i interesariuszy.  

 

 

Proces sprzedaży 

 

Odgrywają one również istotną rolę w procesie sprzedaży. Jak podkreśla Luke Sullivan (Marketing Manager @ Integrity Solutions, The Importance of Strong Values In Sales): 

  • dobre wartości budują zaufanie klientów, co jest kluczowe dla powtarzalnych transakcji  i rekomendacji 

  • empatia i koncentracja na kliencie pomagają lepiej zrozumieć  i zaspokoić potrzeby klientów 

 

 

Podsumowanie 

 

Wartości w biznesie to nie tylko kolejne modne hasła, ale realne czynniki wpływające na sukces firmy. Budują zaufanie klientów, kształtują wizerunek marki i wspierają proces sprzedaży. Firmy, które potrafią skutecznie zdefiniować, komunikować i realizować swoje wartości, zyskują przewagę konkurencyjną i budują trwałe relacje z klientami. 

Jak powiedział Peter Drucker: "Kultura zjada strategię na śniadanie". W dzisiejszym świecie biznesu to właśnie wartości kształtują kulturę organizacyjną, a tym samym decydują  o długoterminowym sukcesie firmy. 

 

 

Jeśli myślisz o wdrażaniu Values Based Management w swojej firmie lub budowaniu swojego biznesu oraz jego wizerunku w oparciu o wartości – zapraszamy do kontaktu i współpracy!  

 

 

 

 

 

Jeśli temat Cię zainteresował, zajrzyj do źródeł poniżej: 

 

 

5W Public Relations' 2020 Consumer Culture Report:

https://smallbiztrends.com/brand-values-alignment/ 

https://commplace.pl/blog/wartosci-marki/ 

 

International Journal of Contemporary Management 

 

Analizy rynku konsumenckiego w Polsce: 

Nasi partnerzy

Zadzwoń do nas

663 720 510

2.14/00356/2024

NIP: 9591286486

REGON: 529304331